Prodej na Amazonu.jpg
 
Úvod do Amazonu

Amazon je největší maloobchodní Marketplace na světě, který založil roku 1994 americký podnikatel Jeff Bezos. Amazon si své jméno vybudoval na rychlé dopravě a snaze o nejlepší zákaznickou zkušenost. Je také znám jako logistický gigant. Jeho logistika se řadí mezi nejlepší na světě. Po celém světě má Amazon několik stovek logistických center, odkud zboží putuje k zákazníkům.

Platformy Amazonu

Celkově Amazon provozuje 20 prodejních platforem. Mezi ty nejvíce známé patří americká platforma Amazon.com a poté evropské platformy Amazon.de a Amazon.co.uk

  • United States

  • Canada

  • Mexico

  • Brazil

  • United Kingdom

  • Germany

  • France

  • Italy

  • Spain

  • Netherlands

  • Sweden

  • Poland

  • Turkey

  • United Arab Emirates

  • Saudi Arabia

  • India

  • China

  • Japan

  • Singapore

  • Australia

Amazon mapa.png
Způsob prodeje

Na Amazonu máte možnost výběru mezi dvěmi způsoby prodeje - FBA (Fulfillment by Amazon) a FBM (Fulfillment by Merchant), které se liší procesem vyřízení celého cyklu objednávky. Každý způsob má určité výhody a nevýhody, které je potřeba vzít v potaz.

FBA (Fulfillment by Amazon)

FBA - (splněno Amazonem) je způsob prodeje, který za vás vyřeší celý proces objednávky. Amazon za vás přijme objednávku, vyřídí ji, zabalí a odešle zboží zákazníkovi. Vždy pouze stačí zboží připravit dle pravidel Amazonu a odeslat ho do jeho logistického centra a on se postará o zbytek.

✓ Máte přístup ke všem zákazníkům, 

✓ Garance nejrychlejšího dodání zboží,

✓ Prodáváte nezávisle na čase.

 Musíte být registrování k DPH v každé zemi, kde se rozhodnete zboží skladovat.

FBM (Fulfilled By Merchant)

FBM - (splněno prodejcem) je způsob prodeje, kdy si vyřizujete celý proces objednávky sami. Jakmile zákazník zakoupí zboží, dostanete o tomto kroku upozornění, a budete ji muset vyexpedovat v určitém čase. Takže celý proces od objednávky až po dodání zákazníkovi je jen na vás.

✓ Můžete prodávat ihned po zalistování produktu,

✓ Nemusíte čekat na naskladnění do center Amazonu,

✓ Nejste omezeni pravidly Amazonu.

 Musíte mít adresu pro vratky v dané zemi, kde prodáváte.

Poplatky Amazonu

Poplatky si Amazon účtuje za prodejní plán, provize z prodeje přes jeho portál nebo za další služby, které můžete využívat. Na poplatky Amazon vystavuje pravidelně každý měsíc daňový doklad, který je zasílán na primární e-mailovou adresu. Doklad slouží jednak k uplatnění DPH, pokud jste plátce, a také jako podklad do účetnictví.

Revenue_Calculator_LoFi_UI_ProductInfo_Final.png
Prodejní plán

U Individual plánu platíte poplatek 0,99 EUR / 0,99 USD za každou prodanou položku.

U professional plánu platíte měsíčně poplatek 39 EUR / 39 USD.

Tento poplatek je strháván z kreditní karty nebo z virtuálního účtu u Amazonu, kam chodí vaše výdělky z prodejů.

Provize z prodeje

Poplatek za využití prodejního portálu a zprostředkování zákazníka, který vám Amazon účtuje při uskutečnění prodeje.

 

Ve většině kategorií provize nepřekročí 15% z ceny produktu.

Tyto provize se strhávají vždy po uskutečnění prodeje z prodejní ceny a zbytek je připsán na virtuální účet u Amazonu.

FBA poplatky

Pokud se rozhodnete využívat způsob prodeje FBA, budete muset Amazonu pokrýt náklady na skladování a dopravu.

 

Poplatky se počítají podle hmotnosti a rozměru produktu. ​

Poplatek za dopravu je vám účtován vždy při uskutečnění prodeje z prodejní ceny. Poplatek za skladování se platí měsíčně.

Kategorie produktů

Na Amazonu při přidávání produktu musíte produkt zařadit do správné kategorie. Kategorie se rozdělují na volné (můžete do nich produkty přidávat libovolně) a na kategorie, které vyžadují získání povolení nebo jiné podmínky – například nutnost profesionálního účtu.

Příklady kategorií, kde je nutné získat povolení:

  • Potraviny

  • Alkohol

  • Krása

  • Péče o zdraví

  • Šperky

  • Hodinky

 

Každá kategorie vyžaduje různé informace. Někdy vyplníte dotazník, někdy budete vyzváni k doložení dokumentů / certifikátů. S tímto krokem pomůžeme.

Čárové kódy - EAN

Na Amazonu při přidávání produktů budete vyzváni, abyste vyplnili tzv. Product ID. Pokud máte čárový kód, máte o starost méně, pokud čárový kód nemáte, máte nyní dvě možnosti, jak postupovat:

  • Zaregistrujete si ho - to můžete učinit například zde

  • Požádáte Amazon o vyjímku – vyplníte krátký formulář. 

Prodejní účet - sellercentral

Abyste mohli prodávat na Amazonu, potřebujete prodejní účet (tzv. sellercentral). Skrze prodejní účet máte přístup ke všem potřebným funkcím, které budete potřebovat.

 

Založení sellercentral

Pro založení budete potřebovat následující informace:

  • informace o společnosti / OSVČ (název, adresa, IČO)

  • informace o kontaktní osobě (jméno, adresa, e-mail, telefon)

  • kreditní kartu

  • číslo bankovního účtu