Prodej na Amazonu.jpg
 
Úvod do Amazonu

Amazon je největší maloobchodní Marketplace na světě, který založil roku 1994 americký podnikatel Jeff Bezos. Amazon si své jméno vybudoval na rychlé dopravě a snaze o nejlepší zákaznickou zkušenost. Je také znám jako logistický gigant. Jeho logistika se řadí mezi nejlepší na světě. Po celém světě má Amazon několik stovek logistických center, odkud zboží putuje k zákazníkům.

Platformy Amazonu

Celkově Amazon provozuje 19 prodejních platforem. Mezi ty nejvíce známé patří americká platforma Amazon.com a poté evropské platformy Amazon.de a Amazon.co.uk

Způsoby prodeje na Amazonu

Na Amazonu máte možnost si vybrat mezi dvěma způsoby prodeje – FBM a FBA. Způsoby se mezi sebou liší v tom, kdo zákazníkovi dodává zboží.

FBM - Vám nabízí způsob prodeje, kdy Vaše zboží bude vystavené a možné zakoupit na platformách Amazonu, které si vyberete. Jakmile zákazník zakoupí Vaše zboží, dostanete o tomto kroku upozornění a budete si muset objednávku vyřídit sami. Takže celý proces od objednávky až po dodání zákazníkovi je jen na Vás.

fbm.png

Výhody FBM

  • Můžete prodávat ihned po zalistování produktu,

  • Nemusíte čekat, až do skladových center Amazonu vaše zboží dorazí,

  • Nejste omezeni pravidly Amazonu pro balení a označování zboží.

Nevýhody FBM

  • Musíte mít adresu pro vratky v dané zemi, kde prodáváte.

FBA - (Fulfillment By Amazon) je způsob prodeje, který za Vás vyřeší celý proces objednávky. Amazon za Vás přijme objednávku, vyřídí ji, zabalí a odešle zboží zákazníkovi. Vždy pouze stačí zboží připravit dle pravidel Amazonu a odeslat ho do jeho logistického centra a on se postará o zbytek.

fba.png

Výhody FBA

  • Máte přístup k zákazníkům, kteří využívají placeného členství tzv. „Amazon Prime“. Tito zákazníci nakupují pouze u FBA prodejců,

  • Zákazníci mají garanci nejrychlejšího dodání zboží a jistou důvěru,

  • Prodáváte nezávisle na čase a máte více času pro své podnikání.

Nevýhody FBA

  • Musíte být registrování k DPH v dané zemi, kde zboží uskladňujete.

Poplatky Amazonu

Poplatky si Amazon účtuje za prodej přes jeho portál nebo za další služby, které můžete využívat. Pro začátek je nutné si poplatky rozdělit do 3 kategorií.

Poplatky za vedení účtu

Individual účet je zdarma, ale je kompenzován poplatkem za každou prodanou položku. V Americe činí poplatek 0,99 USD, v Evropě 0,99 EUR / 0,75 GBP.

Professional účet je zpoplatněn měsíčním poplatkem. V Americe činí poplatek 39 USD, v Evropě 39 EUR / 25 GBP.

 

Tento poplatek je strháván z Vaší kreditní karty nebo z Vašeho virtuálního účtu u Amazonu, kam Vám chodí Vaše výdělky z prodejů.

 

Provize z prodeje

Provize z prodeje jsou poplatky, které si Amazon účtuje z prodeje, který přes něj uskutečníte. Jedná se o poplatek za využití jeho prodejního portálu a zprostředkování zákazníka. Ve většině kategorií tyto provize nepřekročí 15% z ceny Vašeho produktu. Pokud prodáváte způsobem FBM, musíte do ceny pro výpočet provize zahrnout i výši poštovného.

 

Tyto provize se strhávají vždy po uskutečnění prodeje z prodejní ceny a zbytek je Vám připsán na virtuální účet u Amazonu.

 

FBA poplatky

Pokud budete využívat způsob prodeje FBA, budete muset Amazonu pokrýt náklady na skladování a dopravu. Poplatky vycházejí z hmotnosti a rozměru produktu. ​

Amazon má k dispozici šikovné kalkulačky, které Vám poplatky spočítají.

Doprava je strhávána vždy po uskutečnění prodeje z prodejní ceny a zbytek je Vám připsán na virtuální účet u Amazonu. Poplatek za skladování se platí měsíčně.

 

Na poplatky Amazon vystavuje pravidelně každý měsíc daňový doklad, který je zasílán na primární e-mailovou adresu. Doklad Vám slouží jednak k uplatnění DPH, pokud jste plátce a také jako podklad do Vašeho účetnictví.

Kategorie produktů

Na Amazonu při přidávání produktu musíte produkt zařadit d správné kategorie. Kategorie se rozdělují na volné (můžete do nich produkty přidávat libovolně) a na kategorie, které vyžadují získání povolení nebo jiné podmínky – například nutnost profesionálního účtu.

Příklady kategorií, kde je nutné získat povolení:

  • Potraviny

  • Alkohol

  • Krása

  • Péče o zdraví

  • Šperky

  • Hodinky

 

Každá kategorie vyžaduje různé informace. Někdy vyplníte dotazník, někdy budete vyzváni k doložení dokumentů / certifikátů. S tímto krokem Vám pomůžeme.

Čárové kódy - EAN

Na Amazonu při přidávání produktů budete vyzváni, abyste vyplnili tzv. Product ID. Pokud máte čárový kód, máte o starost méně a vyplní se zde. Pokud čárový kód nemáte, máte nyní dvě možnosti, jak postupovat:

  • Zaregistrujete si ho - to můžete učinit například zde

  • Požádáte Amazon o vyjímku – vyplníte krátký formulář a Amazon Vám dá vědět do 24 hodin. S tímto krokem Vám pomůžeme.

Prodejní účet - sellercentral

Abyste mohli prodávat na Amazonu, potřebujete prodejní účet (tzv. sellercentral). Skrze prodejní účet máte přístup ke všem potřebným funkcím, které budete potřebovat.

 

Založení sellercentral

Pro založení budete potřebovat následující informace:

  • informace o společnosti / OSVČ (název, adresa, IČO)

  • informace o kontaktní osobě (jméno, adresa, e-mail, telefon)

  • kreditní kartu

  • číslo bankovního účtu

 

Ověření sellercentral

Pro ověření budete potřebovat následující informace:

  • ověření kontaktní osoby (občanský průkaz / pas)

  • ověření bankovního účtu (výpis z účtu v anglickém jazyce)

  • autorizační dopis od společnosti pro kontaktní osobu

 

Veškeré návody a dokumenty pro Vás máme připravené v zákaznické sekci, kam dostanete přístup po domluvení spolupráce.